Rabu, 5 Disember 2012

Pinjam Muka Mayat.















LELAKI ini pernah Hidup dalam persembunyian serta terpinggir selama 15 tahun di Hillsville, Virginia, Amerika SYARIKAT (AS), dengan berselindung di sebalik topeng Wajah dan hanya Keluar dari rumah pada waktu malam.

Semuanya disebabkan oleh satu insiden tembakan yang Tepat mengenai wajahnya pada tahun 1997.

Akibat daripada kejadian itu, Richard Lee Norris, 37, mengalami kecacatan teruk kerana hilang gigi, hidung serta sebahagian daripada lidahnya.

Bagaimanapun, Mimpi ngeri Norris itu berakhir selepas dia menjalani satu pembedahan pemindahan Wajah 19 Mac lalu di Pusat Perubatan Universiti Maryland, Baltimore, AS.

Pembedahan selama 36 jam itu melibatkan 100 orang Doktor yang terdiri daripada daripada Pakar pembedahan Plastik serta Pakar kraniofasia dari Institusi tersebut yang dilantik oleh Yang Profesor bedah di Jabatan Perubatan, Dr Eduardo D. Rodriguez.

"Sebelum ini, orang di sekeliling Sering memerhatikan Norris kerana dia Memakai topeng Wajah dan mereka ingin tahu rahsia di sebalik topeng itu.

"Kini, mereka mempunyai gak pernah buka lain untuk merenung ke arahnya. Perkembangan ini sangat menakjubkan," ujar Rodriguez selepas pembedahan itu Berjaya.

Peranan yang besar tersebut Saksikan Wajah Baharu Norris berfungsi sepenuhnya terutamanya dari segi Ekspresi Wajah dan pergerakan, pasukan pembedahan telah memberikannya lidah Baharu Supaya dia dapat bercakap, makan dan mengunyah dengan Sempurna.

Gigi

Selain itu, barisan tindak giginya juga distruktur semula serta dihubungkan dengan Saraf Saraf di sekitar wajahnya bagi Peranan yang besar tersebut dia kembali tersenyum Riang.

Norris merupakan individu pertama di AS yang menjalani pembedahan pemindahan Wajah pada keseluruhan Muka yang Berjaya mengekalkan penglihatannya.

FILEM tahun 1997, Face Off, lakonan John Travolta (kiri) dan Nicolas Cage menonjolkan idea pemindahan Wajah menerusi Teknologi transplan.

Ternyata juga Nasib menyebelahinya apabila dia terselamat dalam pembedahan itu meskipun menjalani pembedahan membina semula dan memperbaiki Saraf dan tisu Wajah dari Kulit kepala sehingga ke Leher.

"Saya sudah Kini Boleh kewajibannya di hadapan semua orang tanpa mendapat renungan yang Aneh daripada sesiapa pun.

"Bab Perkara Perkara yang paling menggembirakan adalah saya Kini dapat melakukan rutin Harian seperti memegang Muka, memberus gigi serta bercukur," jelas Norris yang telah kembali bekerja.

Pemindahan Wajah adalah suatu prosedur pembedahan untuk menggantikan keseluruhan atau sebahagian daripada Wajah seseorang.

Ia dijalankan bagi membaiki kecacatan Wajah yang disebabkan oleh kemalangan, Kebakaran, insiden tembakan, serta Serangan Haiwan.





Seorang Menurut Pakar Kulit, Dr Ko Chung Beng, dalam proses pemindahan Wajah, Bab Perkara Perkara utama yang perlu ada ialah Wajah daripada penderma.

"Ini ialah elemen Asas kerana pembedahan ini melibatkan proses pemindahan Wajah daripada satu individu kepada individu yang lain," katanya dipulangkan ditemui di kliniknya di Klang, Selangor.

Tambahnya, proses pemindahan Wajah meskipun baru Sesuatu yang mudah untuk dilakukan.

"Dalam pembedahan itu, jutaan salur darah dan Saraf Muka dipindahkan dari Wajah asal milik penderma kepada Wajah milik pesakit.

"Bayangkanlah, salur-salur darah yang kecil itu perlu Disambungkan antara satu sama lain. Proses ini dilakukan dengan Sila baca arahan dan berhati-hati bagi mendapatkan hasil yang TERBALAS," ujarnya yang merupakan Pakar pembedahan Plastik.

Malaysia

Menurut Chung Beng, mungkin atas sebab Kerana itulah industri pemindahan Wajah masih Baharu di Malaysia memandangkan kekurangan tenaga Umno yang sanggup mengambil Risiko melakukan pembedahan tersebut.

Beliau memberitahu, sehingga ke hari ini tiada Seorang pun individu yang tampil menjadi penderma Wajah.

"Ini mungkin disebabkan oleh Budaya Masyarakat Malaysia yang mahukan si mati dikebumikan Dalam Keadaan Sempurna anggota badan.

"Mereka tidak dapat menerima andainya si mati dikebumikan dengan saja dilakukan asal maksud Dirinya tanpa Wajah kerana telah didermakan kepada orang lain," jelasnya.

Selain itu, ujar Chung Beng, di negara ini belum ada KES yang melibatkan kerosakan teruk pada Wajah seperti yang sah bagi di luar negara sehingga perlukan pembedahan pemindahan Wajah dilakukan ke atas pesakit.

MALAYSIA masih kekurangan tenaga Pakar dan Alatan untuk melakukan pembedahan pemindahan Wajah.

"Kalau ada pun ialah KES Mangsa simbahan asid dan yag teruk akibat Kebakaran ataupun kemalangan yang masih Boleh dirawat menerusi pembedahan Plastik atau rawatan laser," jelasnya yang mendedahkan bahawa Kos bagi membuat pembedahan Plastik di negara ini Boleh mencecah sehingga minima RM10, 000.

Sementara itu, dari segi kesannya pula, pesakit yang menjalani pembedahan ini akan mengalami masalah deria sentuhan pada Wajah yang kurang sensitif.

"Hal ini disebabkan oleh Saraf-Saraf yang Disambungkan itu tidak lagi dapat berfungsi dengan Sempurna kerana ia tidak berada dalam Tempurong wajahnya sendiri," katanya sambil Menambah, pesakit akan mengalami kesukaran untuk membuat Pelbagai mimik Muka.

Ujarnya, Bab Perkara Perkara yang paling membimbangkan ialah Jika sistem imunisasi badan pesakit tidak dapat menerima Saraf-Saraf bukan miliknya yang dipindahkan ke dalam Wajah baharunya itu.

"Jika sistem imunisasi badan enggan menerima kehadiran 'Baharu ahli' tersebut, ia akan menyebabkan Sel-Sel Wajah yang dipindahkan itu mati serta tidak dapat berfungsi lagi," jelasnya.

Bagi Chung Beng, meskipun industri pemindahan Wajah di Malaysia belum berkembang, beliau Berharap agar lebih banyak Pakar pembedahan Plastik di negara ini dapat melengkapkan diri dengan ILMU Kepakaran yang tinggi bagi membawa masuk Teknologi perubatan tersebut ke sini.

"Jika saja dilakukan asal maksud ini berlembutlah, ia adalah suatu perkembangan yang baik terhadap industri perubatan negara kerana itu menunjukkan bahawa Malaysia semakin Maju dalam bidang Teknologi perubatan," katanya.sumber http://najmimirza.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...