Selasa, 16 April 2013

Mak aiii info- perbezaan wanita suci @ tidak,,



info- perbezaan wanita suci @ tidak,,


Perempuan akan mengalami beberapa perubahan di organ intim vaginanya. Lalu apa beza vagina gadis perawan dengan yang sudah pernah melahirkan?

"Melahirkan secara normal atau melalui faraj boleh mengalami jahitan di bawah dan boleh timbul rangkaian parut, kalau melalui caesar tidak ada bezanya," ujar Dr dr R Muharam, SpOG (K) dari Klinik Yasmin RSCM apabila dihubungi media

Berikut ini perbezaan vagina perempuan yang masih perawan dan yang sudah pernah melahirkan iaitu:




  1. Kerapatan vagina Vagina yang perawan umumnya masih rapat, sedangkan pada orang yang pernah melahirkan akan terasa lebih longgar serta lebih terbuka daripada sebelumnya kerana digunakan sebagai jalan lahir bayi

2. Kekencangan otot Pada perempuan perawan otot yang menyokong vagina masih kencang, sedang pada orang yang pernah melahirkan ototnya sedikit lemah atau kendur. Namun hal ini boleh diatasi dengan melakukan senaman kegel.

3. Rasa sakit Vagina yang perawan tidak dijumpai jahitan. Jika pernah melahirkan secara normal, maka ada jahitan di bahagian vagina bawah dan boleh timbul rasa sakit atau sakit ketika melakukan hubungan seksual. Namun keadaan ini akan dapat membaik dalam beberapa waktu.


4. Vagina kering Pada beberapa perempuan yang pernah melahirkan, vagina akan terasa lebih kering kerana berkaitan dengan rendahnya kadar estrogen dalam tubuh. Beberapa ahli menuturkan umumnya perempuan yang menggunakan kontrasepsi hormonal cenderung vaginanya lebih kering.

sumber'http://zamrispoon.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...